Egzamin wstępny – najnowsze aktualności:
- Ogłoszenie o egzaminie wstępnym na aplikację radcowską w 2024 r. 29 maja 2024 - Minister Sprawiedliwości na podstawie art. 331 ust. 4 i art. 333 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r.… Czytaj dalej
- Planowany termin egzaminów wstępnych na aplikacje w 2024 r. 5 lutego 2024 - Departament Zawodów Prawniczych informuje, że przeprowadzenie egzaminów wstępnych na aplikacje: adwokacką, radcowską, notarialną oraz komorniczą w roku 2024 jest planowane… Czytaj dalej
Egzamin wstępny – informacje ogólne:
Warunkiem wpisania na listę aplikantów radcowskich i odbywania aplikacji radcowskiej jest uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu wstępnego, który przeprowadzany jest raz w roku w terminie wskazanym przez Ministra Sprawiedliwości.
W trakcie egzaminu kandydaci rozwiązują test składający się z zestawu 150 pytań zawierających po trzy propozycje odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za prawidłową odpowiedź kandydat uzyskuje 1 punkt. Pozytywny wynik z egzaminu wstępnego otrzymuje kandydat, który uzyskał z testu co najmniej 100 punktów.
Po przeprowadzeniu egzaminu wstępnego komisja kwalifikacyjna ustala wynik kandydata w drodze uchwały i doręcza odpis uchwały kandydatowi i Ministrowi Sprawiedliwości. W terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały komisji kwalifikacyjnej ustalającej wynik egzaminu wstępnego, kandydatowi służy odwołanie do Ministra Sprawiedliwości.
Uzyskanie przez kandydata pozytywnego wyniku z egzaminu wstępnego uprawnia go do złożenia wniosku o wpis na listę aplikantów radcowskich w ciągu 2 lat od dnia doręczenia uchwały o wyniku egzaminu wstępnego.
Egzamin wstępny przeprowadzają komisje egzaminacyjne do spraw aplikacji radcowskiej („komisje kwalifikacyjne”) przy Ministrze Sprawiedliwości, powołane w drodze zarządzenia.
Ogłoszenie o egzaminie zamieszcza Minister Sprawiedliwości w Biuletynie Informacji Publicznej do 30 czerwca każdego roku, w którym podaje:
- termin złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do egzaminu wstępnego na aplikację radcowską,
- właściwość miejscową każdej z komisji kwalifikacyjnych i adres jej siedziby,
- termin przeprowadzenia egzaminu wstępnego,
- wysokość opłaty za egzamin wstępny.
Zgłoszenie powinno zawierać:
- wniosek o dopuszczenie do egzaminu wstępnego,
- kwestionariusz osobowy,
- życiorys,
- kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskanie tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie o zdaniu egzaminu magisterskiego; zamiast tych dokumentów można złożyć zaświadczenie, z którego wynika, iż kandydat zdał wszystkie egzaminy i odbył praktyki przewidziane w planie wyższych studiów prawniczych oraz ma wyznaczony termin egzaminu magisterskiego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu wstępnego takiego kandydata jest złożenie przez niego w siedzibie komisji kwalifikacyjnej wymaganych dokumentów nie później niż 7 dni przed terminem egzaminu wstępnego,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin wstępny,
- 3 zdjęcia zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych.