Strona główna Szkolenia Szkolenia OIRP

Relacja ze szkolenia zagranicznego w Portugalii

W dniach od 28 maja do 4 czerwca br. odbyło się kolejne wyjazdowe szkolenie zagraniczne zorganizowane przez OIRP w Olsztynie. Miejscem szkolenia była niewielka miejscowość Porches, położona w centralnej części wybrzeża Algarve w Portugalii. Uczestnicy szkolenia w liczbie ponad 110 osób, zostali zakwaterowani w hotelu Be Live Palmeiras****.

Po trwającej niemal całą noc podróży, przed południem dotarliśmy na miejsce. I chociaż podczas lotu doświadczyliśmy wyjątkowo długich turbulencji (trwających niemal godzinę!), znaczna cześć uczestników, zamiast odpocząć po podróży, ruszyła nad ocean (przez niektórych nazwany „jeziorem”). Muszę przyznać, że plaże południowej Portugalii należą do najładniejszych, jakie widziałam, a to ze względu na zachwycające formacje skalne wbijające się w głąb oceanu. Czas na plażowanie mieliśmy popołudniami, bowiem po śniadaniu zaczynały się wykłady.

Tematami naszego szkolenia były: „Zmiany w ustawie Kodeks Spółek Handlowych oraz w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym” – wykładowca r. pr. Anna Kurzyńska, „Elektronizacja zamówień publicznych – nowe obowiązki dla zamawiających i wykonawców” – wykładowca r. pr. Bogdan Artymowicz, „Delikt dyscyplinarny – wybrane zagadnienia” – wykładowca r. pr. Krzysztof Górecki, „Czas pracy i urlopy w świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego” – wykładowca r. pr. Karol Siergiej, „Mowa nienawiści – wybrane zagadnienia” – wykładowca r. pr. dr Jerzy Akińcza. Wszystkim wykładowcom serdecznie dziękujemy za przygotowanie bardzo ciekawych wykładów oraz przekazanie nam cennej wiedzy i swoich doświadczeń.

Po wykładach mieliśmy czas na odkrywanie uroków zarówno wybrzeża Algarve, jak i bardzo ciekawych miejsc w głębi Portugalii w tym Lizbony, czy nawet Fatimy. Część z uczestników wybrała się nawet do leżącej nieopodal Hiszpanii, a dokładnie do urokliwej Sewilli.

Wybrzeże Algarve urzeka swym urokiem, dlatego też eksplorowaliśmy je zarówno z lądu, jak i z poziomu oceanu. Podczas nieco ponad godzinnego rejsu motorówką mogliśmy zobaczyć najpiękniejsze jaskinie, znane z turystycznych folderów, jak również ukryte gdzieś pomiędzy klifami zaciszne plaże. Oczywiście motorówka to bardzo wygodny i szybki sposób przemieszczania się pomiędzy atrakcjami wybrzeża, ale można było zrobić to w sposób mniej wygodny – kajakiem, co też uczyniła jedna z par – podziwiam za odwagę 😊.

Podczas popołudniowych wypadów, odwiedziliśmy kilka urokliwych miasteczek i wiosek rybackich, zaś wieczorami odkrywaliśmy kulinarne oblicze Portugalii. Portugalia wszak słynie z dobrej kuchni. Raczyliśmy się specjałami przygotowanymi z owoców morza, w szczególności na moje uznanie zasługuje lokalna potrawa caldeirada czyli jednogarnkowa potrawa na bazie ryb, owoców morza, cebuli, papryki, pomidorów i ziemniaków.

Czas na naszych szkoleniach zawsze mija za szybko. Nigdy nie zdążymy zobaczyć wszystkich miejsc, porozmawiać z koleżankami i kolegami. Cóż, tak to już bywa. Może uda się to podczas kolejnego szkolenia zagranicznego, które – mam nadzieję – już za rok.